Anmälan om olägenhet
Miljö- och byggförvaltningen handlägger bostadsklagomål med syfte att undanröja olägenheter. Det kan handla om störande buller från t.ex fläktar, restauranger,diskotek, nedskräpning, skadedjur eller vedeldning. Det kan också vara klagomål på fukt, mögel, dålig ventilation i lägenheter eller andra inomhusmiljöfrågor.
Här kan du läsa mer om störningar i bostadsmiljön.
Innan du kontaktar Miljö- och byggförvaltningen
Innan du kontaktar Miljö- och byggförvaltningen bör du ha kontaktat din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Enligt miljöbalken är fastighetsägare/verksamhetsutövare skyldiga att vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att hindra uppkomsten av eller undanröja olägenheter för människors hälsa.
För att Miljö- och byggförvaltningen ska kunna handlägga ditt ärende måste den störning/olägenhet som du upplever utgöra en hälsorisk. Enligt miljöbalken (9 kap.3§) definieras olägenhet för människors hälsa som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig”.
Tryck på "Nästa" för att börja fylla i din anmälan.