Det är viktigt för oss att du ska känna dig säker när du använder våra e-tjänster. Därför har vi på vissa tjänster valt att du måste logga in med din e-legitimation så att vi vet att du verkligen är du. E-legitimation är en beprövad och säker lösning.
Du kan använda samma e-legitimation till andra e-tjänster hos exempelvis banker, Skatteverket, Försäkringskassan, Apoteket och många andra organisationer och företag som erbjuder e-tjänster på Internet.
Lika personligt som ett körkort
Din e-legitimation använder du när du legitimerar dig och när du skriver under handlingar elektroniskt på Internet. En e-legitimation är lika personlig som ett körkort eller ett vanligt id-kort. Om ni är flera i familjen som använder e-tjänster behöver ni ha varsin e-legitimation. Det går bra att spara flera i samma dator eller på samma usb-minne.
Du kan följa ditt ärende
På flera av våra e-tjänster som kräver e-legitimation kan du se aktuell status på ärendet under fliken Mina ärenden.
Skaffa e-legitimation
För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och uppnått en viss ålder. För att skaffa e-legitimation kontaktar du din internetbank. Läs mer på respektive banks webbplats.
Telia erbjuder e-legitimation till dig som inte är internetbankkund.
Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut. Det kan du göra på utfärdarens (bankens eller Telias) webbplats.
Här kan du testa din e-legitimation
Det finns olika utgivare av e-legitmationer. Klicka på länkarna här nedan för att testa ditt e-leg och få support.
BankID
Support
Om du har problem med nedladdningen eller installationen av din e-legitimation ska du kontakta kundtjänst hos den utfärdare(banken eller Telia) där du fått din e-legitimation.